Pracoviště
DOBRÁ VODA

Žena s křídly - Marie Vítovcová

Už od dětství jsem nebyla typickou holčičkou.

Paní Marie Vítovcová v roce 1957 na letišti Hosín u Hluboké nad Vltavou. Typ bezmotorového letadla VT 109 (Pionýr)

Narodila jsem se jednoho mrazivého únorového dne roku 1931 do rodiny Selnerových. Nebyla jsem úplně typickou holčičkou, která by si ráda hrála s panenkami. Byla jsem vnímavá a spíše technicky a sportovně založená dívka. Už od dětství jsem byla takovým kontrastem svých bratrů, kteří převzali kantorskou štafetu po našem tatínkovi. Matematika, čísla a technické myšlení mi bylo bližší než humanitní obory. Volba gymnázia, poté stavební průmyslové školy a později i obchodní akademie nemohla nikoho v mém okolí překvapit. První pracovní zkušenosti jsem začala získávat ve společnosti Ligne Koh-i-noor v propagačním oddělení. Poté jsem nastoupila jako administrativní pracovnice na Vojenské stavební správě, kde jsem se často setkávala se zájemci o bydlení, mezi nimi byli i členové Svazarmu, kteří vyprávěli s takovým zaujetím o létání, že jsem se díky nim v zimě roku 1955 ocitla na výuce teorie létání a o pár měsíců později jsem se připravovala na svůj první tzv. seznamovací let.

Tam v oblacích jsem se cítila absolutně svobodná

Paní Marie Vítovcová na letišti v Hosíně u Hluboké nad Vltavou. Tentokrát na bezmotorovém letadle typ VT 24 – Krajánek v roce 1958

Začínalo se s krátkými cca 5 minutovými lety. Kniha letů se mi postupně začala plnit jednotlivými letovými hodinami. Kniha letů se mi postupně začala plnit jednotlivými letovými hodinami: Mapovala dobu letu, typ letounu, instruktora a výkonnostní třídu pilota. Létání mi přinášelo pocit svobody, dobrodružství a velkou spoustu zážitků.

Jeden z nich jsem zažila v červnu roku 1959. Den začal poměrně prozaicky, můj kamarád a instruktor létání Jan Tlášek mě odvezl v dopoledních hodinách přímo z práce na letiště Hosín. Den byl jako obrázek. Měla jsem pocit, že vše stojí na mé straně, vítr, protivítr, i výška, do které bylo moje bezmotorové letadlo na laně, motorovým letadlem doslova vytaženo. Tehdy jsem se dostala do letové hladiny až 600 metrů, kde jsem se setkala s motýly. Ve výšce asi 800 metrů zase s vlaštovkami. Ve výšce 1 000 metrů jsem kroužila nad cihelnou mezi Hosínem a Hlubokou nad Vltavou, kde jsem viděla náš dům a zámek, který zářil jako klenot svou alabastrově bílou barvou. Podmínky pro létání a chuť užít si tu krásu tam shora jsem si užívala přes 6 hodin. Když jsem se dostala do výšky cca 2 300 m a plachtila rychlostí 70 km/h došlo okolo mě k proletu 3 nadzvukových letadel MIG 15. Šlo o zkušební let vojenských letounů z Českých Budějovic do Prahy. Vzhledem k tomu, že bezmotorové letadlo nemá žádnou radionavigaci, nebyla ani možnost abych dostala jakékoliv avízo z dispečinku. Hluk, který jsem zaznamenala kolem sebe, byl tak rychlý, že i strach a důsledky celé situace jsem zpracovávala až po přistání. Avšak ani tyto zážitky mě neodradily vychutnat si dále tu krásu svobody a lehkosti ve vzduchu s nádechem nebezpečí a dobrodružství.

Pohled z výšky

Ty pohledy tam shora jsou prostě nepopsatelné. Ten pocit štěstí, když se zvedne letadlo ze země a člověk stoupá, klesá a zatáčí. Ten pocit svobody a naplnění je malým úžasem, kterému člověk lehce propadne. Člověk jako by se nemohl dostatečně nabažit té síly prožitku ani ji dostatečně popsat slovy. Touha po létání je nesdělitelná a těžko přenositelná. Létání je vlastně nebezpečně krásné. Ochota riskovat přichází pokaždé, kdy se odlepíte od země.

ZPĚT NA SEZNAM PŘÍBĚHŮ